Ο Φραγκίσκος της Λαμπεντούζας και της Λέσβου!
Το τέλος του Πάπα Φραγκίσκου συνδέεται με κάποιες εικόνες που σαν φιλμ θα συνοδεύουν τις αναμνήσεις της παποσύνης του. Η επίσκεψη στη Λαμπεντούζα, ως πρώτη αποστολική του επίσκεψη μετά την ανάληψη των καθηκόντων του το 2013, η περιοδεία του στη Λέσβο το 2016, οι επισκέψεις σε φυλακές, ορφανοτροφεία και σε χώρες όπου μαστίζονται από ακραία φτώχεια και ανισότητες αποτέλεσαν ορόσημα στη θητεία του. Η επαναπροσέγγιση με την Ορθόδοξη Εκκλησία και οι συναντήσεις με τον Πατριάρχη Βαρθολομαίο και τον Αρχιεπίσκοπο Ιερώνυμο καλλιέργησαν τις προϋποθέσεις για έναν κοινό εορτασμό του Πάσχα (όπως συνέβη και φέτος) είναι κάτι που ενέχει πολλούς συμβολισμούς, καθώς στόχο έχει την επούλωση των βίαιων τραυμάτων του διχασμού στο παρελθόν.
Η λιτότητα ως τρόπος ζωής για τον Φραγκίσκο!
Φυσικά, τα πράγματα δεν θα μπορούσαν να είναι διαφορετικά και όσα αφορούσαν τον ιδιωτικό και προσωπικό του βίο. Η λιτότητα τον συνόδευε ήδη από τα πρώτα έτη της ζωής του. Παρά την αναρρίχησή του στις τάξεις του Καθολικισμού και την ανάδειξή του σε Πάπα, ο Φραγκίσκος δεν ενέδωσε σε έναν υλιστικό τρόπο ζωής. Απεναντίας αντιστάθηκε με παροιμιώδη τρόπο. Ταπεινός, επέλεξε για κατοικία του έναν ξενώνα από τη Santa Maria του Βατικανό έναντι του Αποστολικού Παλατιού. Φορούσε όσο το δυνατόν λιτότερο πολυτελή άμφια, ενώ προτιμούσε να εμφανίζεται δημόσια μην προκαλώντας το κοινό αίσθημα. Επίσης, αποχωρίστηκε το πολυτελές και αλεξίσφαιρο όχημα που συνήθως χρησιμοποιεί ο «Πάπας», ενώ προετοίμασε μια αρκετά λιτή επικήδεια τελετή. Επέλεξε με προσοχή τον χώρο της ταφής του. Την αγαπημένη του Santa Maria Maggiore έναντι του Αγίου Πέτρου, ενώ ακόμη και τα παπούτσια με τα οποία επέλεξε να ταφεί αποτελούν ένδειξη της ταπεινότητάς του που πλέον θα τον συνοδεύει για πάντα. Έναντι των χρυσοποίκιλτων υποδημάτων με τα οποία οδηγούνται στο χώρο της τελευταίας κατοικίας τους οι προκάτοχοί του, ο Φραγκίσκος εθεάθη να φορά τα ορθοπεδικά, μαύρα παπούτσια με τα οποία μάλιστα εμφανιζόταν και δημοσίως. Ναι, ο Φραγκίσκος ήταν μάλλον ένας ξεχωριστός Πάπας. Το έργο του θα αποτιμηθεί, όπως άλλωστε συμβαίνει πάντοτε, το διάστημα μετά την εκδημία του. Μπορεί το πρόσημο για εκείνον και το έργο του να είναι ήδη θετικό, όμως κύκλοι της Καθολικής Εκκλησίας περισσότερο ανησυχούν παρά εφησυχάζουν από την παρακαταθήκη του αποδημήσαντος Ποντίφικα.