Ο ΝΟΝΟΣ: ΕΝΑ ΕΠΟΣ ΠΟΥ ΛΙΓΟ ΕΛΕΙΨΕ ΝΑ ΜΗΝ ΔΟΥΜΕ ΠΟΤΕ

  • By:

    George Tsaknis

Ήταν 14 Μαρτίου του 1972 όταν ‘’Ο Νονός’’ θα προβληθεί για πρώτη φορά στις αίθουσες του σινεμά, μια ταινία που ανέμεναν στην κυριολεξία όλοι,καθότι επρόκειτο για την κινηματογραφική μεταφορά του ομώνυμου και υπερεπιτυχημένου βιβλίου του Mario Puzo. Πέρασαν 51 ολόκληρα χρόνια και ακόμη αποτελεί μια από τις καλύτερες τριλογίες του σινεμά.Τα νούμερα μιλούν από μόνα τους, εκκατομμύρια κέρδη από τις προβολές, 9 όσκαρ συνολικά, αλλά και ηθοποιοί που εκτόξευσαν την αξία των μετοχών τους. Ο άνθρωπος που κατέχει το μεγαλύτερο μερίδιο της επιτυχίας είναι ο σκηνοθέτης Francis Ford Coppola.Ο Αμερικανός σκηνοθέτης με Ιταλικές ρίζες αποτελεί μια τεράστια φιγούρα του κινηματογράφου με πάρα πολλά βραβεία και διακρίσεις, μεταξύ αυτών και 5 όσκαρ αλλά και ταινίες σταθμούς για την μεγάλη οθόνη.
Είχε ήδη φτιάξει μια εταιρεία παραγωγής, την American Zoetrope.Για την ιστορία να πούμε πως τα υπόλοιπα μέλη της εταιρείας  παραγωγής, ήταν  οι Brian De Palma,Steven Spielberg, George Lucas και  Martin Scorsese. Εκείνη την εποχή ο Coppola είχε γράψει το έμβληματικό ‘’Patton’’ και είχε στα σκαριά το σενάριο για το μοναδικό ‘’Apocalypse Now’’ το οποίο δεν προχώρησε αμέσως.Το πρόσωπο κλείδι όπως απεδείχθη σε όλη την τριλογία, ήταν ο Al Pacino. Ο Al ήταν έως τότε ένας άσημος ηθοποιός με μόλις μια ταινία στο βιογραφικό του και ελάχιστη διάθεση να εμπλάκει στο χώρο του κινηματογράφου. Ο FFC τον είδε σε μια παράσταση στο θέατρο και από τότε του μπήκε στο μάτι. Όπως απεδείχθη δεν έκανε καθόλου λάθος τελικά. Ο Al δηλώνει πως:“O Coppola μου έστειλε το σενάριο για μια υπέροχη ιστορία αγάπης που δεν γυρίστηκε ποτέ, πήγα στο Σαν Φρανσίσκο να τον δω”.Ωστόσο, η συνεργασία αυτή δεν καρποφόρησε γιατί και οι δυό τους ήταν άγνωστοι εκείνη την εποχή και δεν διέθεταν την απαραίτητη εμπειρία και αναγνωρισιμότητα.Σε μια συνέντεήξη του ο Al Pacino λέει:“Κάποια στιγμή με κάλεσε ο FFC και μου είπε ότι πρόκειται να σκηνοθετήσει τον ‘’Νονό’’ και μου πρότεινε τον ρόλο του Μάικλ, εγώ σκέφτηκα πως μάλλον είχε πάθει κάποιον μικροκλονισμό, έλεγε όμως την αλήθεια”. Βέβαια το story πίσω από την διεκπεραίωση της ταινίας που ακολούθησε, θα μπορούσε να αποτελέσει ολόκληρο βιβλίο(έγινε όμωςνέα σειρά το “The Offer”).
.

Έτσι λοιπόν, η Paramount βλέπει την τεράστια επιτυχία του βιβλίου του Mario Puzo και σκέφτεται ότι θα ήταν μια καλή ιδέα για να γίνει ταινία. Αρχικά χτυπούν την πόρτα του Κώστα Γαβρά που αρνέιται, έπειτα απευθύνονται στον Arthur Pennπου ήταν ήδη απασχολημένος με συνέπεια να αρνηθεί κι εκείνος. Τελικά, ο Coppola θα αναλάβει μάλλον από σπόντα γιατί οι Αμερικανοϊταλοί δεν έβλεπαν με καθόλου καλό μάτι το ενδεχόμενο δημιουργίας μιας τέτοιας ταινίας, έτσι το στούντιο τον έβαλε στην θέση του οδηγού, ώστε να ηρεμήσει την κατάσταση.Εξάλλου ήταν και η φθηνότερη λύση. Ο Coppola δεν θέλει να αναλάβει με τίποτα το εγχείρημα αλλά τελικά τον «στρώνει» στη δουλειά ο George Lucas υπενθυμίζοντας του τα οικονομικά του προβλήματα.Ο Marlon Brando αποτελεί το πρώτο “λαμπερό” όνομα στην ταινία κάτι που θα δυσαρεστήσει ιδιαίτερα τον παραγωγό της Paramount, Robert Evans. Στα 70’s, o Brando δεν είχε πλεον τη ζήτηση που είχε τα προηγούμενα χρόνια και κατείχε την φήμη του πολύ δύσκολου ηθοποιού τόσο για σκηνοθέτες όσο και για την παραγωγή.Αρχικά ακυρώνεται όλο το κάστ που προτείνει ο Αμερικάνος σκηνοθέτης!(σε αυτό το σημείο θα αναρώτηθει κανείς πως γίνεται να απορρίπτει κανείς τους Marlon Brando, James Caan, Robert Duvall κλπ).Ο Evansθα δεχόνταν τον Marlon μόνο εαν έκανε δοκιμαστικό όπως όλοι και εαν συμφωνούσε να δουλέψει αμισθί. Ο πονηρά σκεπτόμενος Coppola πηγαίνει στο σπίτι του Brando και φωτογραφίζει καρε-καρέ την μεταμόρφωση του σε Don Cor leone αφήνοντας τους ανθρώπους του στούντιο με το στόμα ανοικτό σε τέτοιο βαθμό που δέχτηκαν να του δώσουν και αμοιβή (μετέπειτα βέβαια ακολούθησε μεγάλη μαχη). Η παραγωγή παίρνει πρωτοβουλία να στραφεί στον Warren Beaty για το ρόλο του Michael Corleone αλλά ο FFC ασκεί «βέτο» φέρνοντας τους τον Al Pacino, δοκιμάζοντας ξανά τα νεύρα του Evans που παραδόξως όμως λέει“ναι”.

Οι δυσκολίες συνεχίζονται με το budget της ταινίας να ξεφεύγει αρκετά πάνω από τα 2 εκατομμύρια, καθότι το μεγαλύτερο μέρος της ταινίας γυρίζεται στην περιοχή Ταορμίνα στο νησί της Σικελίας. Στο τέλος της ταινίας το κόστος θα εκτιναχθεί σε περίπου 7.2 εκατομμύρια δολάρια. Στο μεταξύ η Paramount για εμπορικούς λόγους είχε ανακοινώσει πως θα γυρίσει τον “Νονό” προτού όμως ετοιμάσει την ταινία, κάτι που δεν άρεσε καθόλου στους κόλπους της Μαφία στην Αμερική.O Frank Sinatra θεωρόντας πως ο ρόλος του Johnny Fontaine βασίστηκε σε αυτόν έδωσε πολλά χρήματα για να αγοράσει τα δικαιώματα του βιβλίου και να «παγώσει» την ταινία. Ο Evans λαμβάνει απειλές για την ζωή της συζύγου του, του παιδιού του αλλά και της δικής του. Ο Al Ruddy που κυκλοφορεί μεταμφιεσμένος για πολύ καιρό συναντά εκπρόσωπους των κυκλωμάτων και τους αναφέρει πως οι λέξεις ‘’Μαφία’’ και ‘’Κόζα Νόστρα’’ δεν θα ακουστούν σε κανένα μέρος της ταινίας,κάτι που οι Puzo και Coppola δεν ανέφεραν πουθενά στα σενάρια τους έτσι και αλλιώς. Και σαν να μην έφταναν όλα αυτά, οι Evans και Coppola συγκρούονται ακόμη και στην ανάθεση της μουσικής. Ο μεν Evans θέλει τον Henry Mancini,ενώ ο δε Coppola τον “φελινικό”Nino Rota. Μια “κόπια” με την μοσυική του δεύτερου παρουσιάζεται και οι συντελεστές ενθουσιάζονται. Ο Coppola παραδίδει την σχεδόν τρίωρη ταινία-έπος στον παραγωγό και έκτοτε η ιστορία γράφτηκε όπως την ξέρουμε. Στην τελετή απονομής των όσκαρ το 1973, ο Brando θα στείλει την Ινδιάνα ηθοποιό, Sacheen Little feather να αρνηθεί το οσκαρ ως ένδειξη διαμαρτυρίας για την μεταχείρηση των Αμερικανών Ινδιάνων ηθοποιών. Και έτσι φτάσαμε 51 χρόνια μετά να απολαμβάνουμε μια ταινία πουπέρασε από σαράντα κύματα και παραλίγο να μην δούμε ποτέ!

We care about our mobile visitors, so we designed our site friendly for them.