ΧΟΡΟΣ ΜΕ ΤΗ ΣΚΙΑ ΜΟΥ

  • By:

    Dimitris Tsaknis

Δειλινό τελευταίας Πέμπτης μηνός Ιουλίου,

Η αθηναϊκή ατμόσφαιρα πνιγμένη από την αφόρητη ζέστη του καύσωνα, εμείς μόλις είχαμε λάβει τις θέσεις μας στα πέτρινα καθίσματα του κεντρικού διαζώματος εντός του εμβληματικού Ηρωδείου, προκειμένου να απολαύσουμε μία πολύ ιδιαίτερη παράσταση.

Τα πρωτόκολλα ασφαλείας υπαρκτά. Τον τυπικό έλεγχο των ηλεκτρονικών εισιτηρίων συνόδευαν διαρκείς συστάσεις των ταξιθετών οι οποίες υπενθύμιζαν την αναγκαιότητα τήρησης αποστάσεων και χρήσης μάσκας στους χώρους του θεάτρου.

Με αργούς αλλά ικανοποιητικούς ρυθμούς, το μνημείο γεμίζει. Ανυπόμονοι θεατρόφιλοι, τουρίστες και Αθηναίοι επιθυμούν να ξεφύγουν από τη ραστώνη της καθημερινότητας και να εντοπίσουν καταφύγιο στον πολιτισμό, που τόσο πολύ έλειψε από τις ανθρώπινες ψυχές όλο το προηγούμενο διάστημα.

Έπειτα από λίγες στιγμές, τέσσερα έργα του αείμνηστου Μάνου Χατζηδάκι, τα οποία έχουν αντιστοιχηθεί με τα τέσσερα σημεία του ορίζοντα, ζωντανεύουν μπροστά στα μάτια μας με μουσική, τραγούδι, χορό, πλαστικότητα κινήσεων, καλλιτεχνική δράση σε πολλά επίπεδα και φινέτσα. 

Τέχνη γνήσια. Υψηλή. 

Οι ήχοι του Μάνου Χατζηδάκι, η χορογραφία και η σκηνογραφία σε επιμέλεια Κωνσταντίνου Ρήγου καθηλώνουν το ενδιαφέρον, εντυπωσιάζουν το μάτι του θεατή και «ευφραίνουν» το πνεύμα και τη ψυχή.

Η οδύνη του Καπετάν Μιχάλη που παλεύει με την άγρια θάλασσα, κάπου στο Βορρά αναγκάζει τον θεατή να λησμονήσει την αφόρητη ζέστη του καύσωνα.

Ο νυχτερινός υγρός άνεμος που πέφτει με ορμή στις κρητικές ακτές παίρνει τη σκυτάλη. Ο Χατζηδάκειος «νοτιάς» αναδεικνύεται σε απόλυτο ρυθμιστή της διαβίωσης στο ηρωικό νησί. Επηρεάζει και επιβάλλεται.

Στη συνέχει ξεπροβάλλει, ο καραγκιόζης και το θέατρο σκιών σαν είδος θεάματος που έλκει τις ρίζες του από τα βάθη της Ανατολίας. Ο πολεμικός χορός του Καραγκιόζη και η πάλη με τον «κατηραμένο όφι» ωθεί τους παρακολουθητές της παράστασης να αγνοήσουν τους ψιθύρους των βενταλιών που κραδαίνουν μικρές και μεγάλες κυρίες προς αναζήτηση δροσιάς. 

Τέλος, το βίωμα του καλλιτέχνη ζωντανεύει με τις μελωδίες και την χορευτική επένδυση όλων των ήχων που στοιχειοθετούν το «χαμόγελο της Τζοκόντας». Έρχονται στο νου εικόνες από την περιπλάνηση του συνθέτη στους δρόμους της Νέας Υόρκης, της «πολύφερνης νύφης» του δυτικού κόσμου και του ανταμώματός του με την άγνωστη «γυναικούλα», την οποία χαρακτηρίζει μία μοναχικότητα, μια απελπισμένη αδιαφορία για το ο,τιδήποτε συμβαίνει γύρω της. Αυτή ακριβώς τη μοναχικότητα ζήλεψε και μετέτρεψε σε μία μεγαλειώδη σύνθεση με ορχηστρικές μελωδίες η οποία παραμένει διεθνώς γνωστή.

Η παράσταση «χορός με τη σκιά μου» ολοκληρώνεται με το ομώνυμο ορχηστρικό τραγούδι «χορεύοντας με τη σκιά μου», μία μελωδία που ξυπνά συναισθήματα νοσταλγίας και χαρμολύπης.

Το χειροκρότημα ως ένδειξη τιμής στον Διευθυντή του Μπαλέτου της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, Κωνσταντίνο Ρήγο, κάτι παραπάνω από θερμό. Δίκαια. Ο ίδιος μερίμνησε για τη χορογραφία και τα σκηνικά έργου. 

Ειδική μνεία θα πρέπει να γίνει στους Deux Hommes η οποία ανέλαβε την ένδυση του Μπαλέτου της Λυρικής, με το αποτέλεσμα να είναι το δίχως άλλο εντυπωσιακό, όπως άλλωστε προσήκει για το επίπεδο μιας μοναδικής χορογραφικής παράστασης. 

Παρακολουθήσαμε τη μία από τις δύο προγραμματισμένες προβολές της χορογραφικής παράστασης «Χορός με τη σκιά μου» και αισθανόμαστε τυχεροί, τιμώντας ιδιαίτερα και μία πολύ καλή και ευγενική μας φίλη.

We care about our mobile visitors, so we designed our site friendly for them.