ΤΟ BRAND MADAME GATEAUX ΕΙΝΑΙ ΕΝΑΣ ΖΩΝΤΑΝΟΣ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ
–
Έχω φτάσει στο σημείο που έχουμε ορίσει ως τόπο συνάντησης στο Χαλάνδρι. Παρατηρώ μια παλιά μονοκατοικία, από εκείνες που έχουν λείψει πολύ από την Αθήνα. Χτυπάω το κουδούνι. Η εξωτερική όψη με γεμίζει με προσδοκίες, αλλά και το εσωτερικό του χώρου ήταν πράγματι ξεχωριστό. Ένα απίστευτο μέρος με φοβερή vintage αισθητική και πολύ ιδιαίτερη διακόσμηση. Επέλεξα να «τα πούμε» στην κουζίνα του «σπιτιού». Ήθελα να είμαι εκεί, όπου η Καλλιόπη δημιουργεί και νιώθει περισσότερο άνετα. Από τη μακροσκελή συζήτηση μας, κατέληξα πως οι Έλληνες του εξωτερικού που επιστρέφουν φέρουν μαζί τους την προοπτική. Όλοι οι επαγγελματίες bloggers έχουμε μεγάλη «πετριά» μέσα μας, ότι τα vintage αντικείμενα έχουν ψυχή και πολλά άλλα. Το μόνο σίγουρο είναι πως η Madame Gâteaux είναι μια πολύ ενδιαφέρουσα προσωπικότητα αλλά και ένα πολύ ενδιαφέρον project.
Επιμέλεια Κειμένου:
Γιώργος Τσάκνης
Ας αρχίσουμε με τα βασικά, τι σημαίνει το Madame Gâteaux?
«H Madame Gâteaux είναι η περσόνα που δημιουργήσαμε ο Dominic (συνέταιρος και σύζυγός μου) κι εγώ, για να «εκπροσωπήσει» κατά κάποιο τρόπο το brand μας. Επειδή όμως ταυτόχρονα η Madame Gâteaux είμαι εγώ, είναι κάπως και σαν το alter ego μου». Την φανταστήκαμε ως μια καθώς πρέπει κυρία, στη δεκαετία του ‘50, που λατρεύει τον ρόλο της «οικοδέσποινας», που ντύνεται με ρούχα αυτής της εποχής, φτιάχνει τα γλυκά της, υποδέχεται και σερβίρει τους καλεσμένους της. Έχει γαλλικό όνομα, γιατί η Γαλλία είναι για τη ζαχαροπλαστική το Α και το Ω. «Γιατί σπούδασα στην Cordon Bleu και γιατί λατρεύω την κλασική ζαχαροπλαστική. Gâteaux στα γαλλικά είναι τα γλυκίσματα και το επιλέξαμε γιατί ακούγεται σαν ένα πραγματικό γαλλικό επώνυμο – η κυρία Γκατώ, δηλαδή».
Πώς αποφάσισες να ασχοληθείς με την ζαχαροπλαστική, ήταν ο αρχικός σου στόχος;
«Η ζαχαροπλαστική ήταν πάντοτε το χόμπι και το πάθος μου. Παρόλο που στα πρώτα επαγγελματικά μου βήματα ασχολήθηκα με άλλο κλάδο (τη μετάφραση), μέσα μου λαχταρούσα κάποια στιγμή να βρω τον χρόνο και τα χρήματα να τη σπουδάσω και να ασχοληθώ με αυτήν επαγγελματικά, αφού αισθανόμουν πως ερασιτεχνικά δεν μπορούσα να την πάω πιο πάνω. Η απόφαση πάρθηκε κάπου στα μέσα της οικονομικής κρίσης, το 2011, όταν είχα απηυδήσει από τον κλάδο μου και την κατάσταση στη χώρα γενικότερα. Κυριολεκτικά τα βρόντηξα όλα και έφυγα για το Λονδίνο. Γράφτηκα στη διάσημη σχολή Le Cordon Bleu και αφού πήρα το πτυχίο μου, έπεσα κατευθείαν στα βαθιά. Δοκίμασα διάφορα πόστα και είδη ζαχαροπλαστικής: εστιατόρια, ζαχαροπλαστεία, τσαγερίες, ξενοδοχεία, δεξιώσεις και food halls. Δούλεψα πολύ σκληρά και πολύ εντατικά, για να «ρουφήξω» όση περισσότερη γνώση μπορούσα».
Πως προέκυψε η ιδέα για το project Madame Gâteaux; Ποιες είναι οι υπηρεσίες που παρέχει;
«Θα έλεγα, αρχικά ότι η Madame Gâteaux δεν είναι ένα μεμονωμένο project, αλλά ένα concept (και ως εκ τούτου ένα brand), που δραστηριοποιείται σε πολλούς τομείς, και επομένως ένας ζωντανός οργανισμός που εξελίσσεται και αναδιαμορφώνεται όσο αλλάζει η αγορά, η νοοτροπία του κοινού, οι ανάγκες της κάθε εποχής, αλλά και εμείς οι ίδιοι ως προς τη δημιουργικότητά μας, τις νέες ιδέες που γεννιούνται στο μυαλό μας και τα σημεία αναφοράς μας. Όταν ξεκινήσαμε τη Madame Gåteaux, το 2016, ξέραμε σίγουρα δύο πράγματα: Πρώτον, πως δεν θέλαμε να ανοίξουμε ένα συμβατικό καφέ ή μια τσαγερία, αλλά κάτι πιο πρωτότυπο και δημιουργικό. Δεύτερον, πως η επιχείρηση θα είχε στον πυρήνα της, το στοιχείο του vintage, γιατί αυτοί είμαστε και στην πραγματική μας ζωή: ντυνόμαστε vintage, συλλέγουμε vintage αντικείμενα και ακολουθούμε αυτό τον τρόπο ζωής. Ξεκινήσαμε, λοιπόν, με το afternoon tea, ενώ το blogging ήταν κάτι που κάναμε συνοδευτικά, για να δείχνουμε τις συνταγές μας και τις δυνατότητές μας στο κοινό. Στην πορεία, όμως, εξελίχθηκε και αυτό σε κάτι νέο και πολύ δυναμικό, καθώς τα social media μεταμορφώθηκαν, ιδίως όταν η πανδημία έφερε τα πάνω-κάτω. Αυτή τη στιγμή, ασχολούμαστε κυρίως με δύο τομείς: τη δημιουργία ψηφιακού περιεχομένου (blogging, φωτογραφία, βίντεο φαγητού, social media, influencer marketing κ.ο.κ.) και τη διοργάνωση εκδηλώσεων. Στο μικρό μας Tearoom, σερβίρουμε afternoon tea, με γλυκά και αλμυρά εδέσματα, σε σερβίτσια εποχής. Η υπηρεσία που παρέχουμε δεν είναι ένα απλό τσάι και γεύμα, αλλά ένα vintage experience. Οι επισκέπτες μας, μπαίνοντας στο Tearoom, εισέρχονται σε μια «χρονοκάψουλα» και στόχος μας είναι να αφεθούν στην ατμόσφαιρα και τους ρυθμούς μιας άλλης εποχής, να χαλαρώσουν και να απολαύσουν τον χρόνο που θα περάσουν στον χώρο μας».
Σε τι επίπεδο βρίσκεται η μαγειρική από πλευράς παραγωγής ψηφιακού περιεχομένου στην Ελλάδα;
«Το επίπεδο έχει ανέβει, τόσο ως προς την αισθητική όσο και ως προς τις ίδιες τις συνταγές, ειδικά από τον covid και μετά, όπου το ψηφιακό marketing και η δημιουργία περιεχομένου κατέγραψαν τεράστια άνοδο. Ο ανταγωνισμός αυξήθηκε και οι δημιουργοί αναγκάστηκαν να ανεβάσουν το επίπεδο των υπηρεσιών τους, να επενδύσουν σε επαγγελματικό εξοπλισμό, να συστήσουν κανονικές επιχειρήσεις, να αποκτήσουν μεγαλύτερη συνέπεια ως προς την εικόνα τους, κ.ο.κ. Αυτό βέβαια δημιούργησε και την πεποίθηση σε πολύ κόσμο που παρατηρεί αυτό το φαινόμενο “από έξω”, ότι μπορεί οποιοσδήποτε άνθρωπος που θεωρεί ότι είναι καλός στη μαγειρική να μετατραπεί και σε πλήρους απασχόλησης influencer, αλλά τα πράγματα δεν είναι τόσο απλά, και φυσικά ότι λάμπει δεν είναι χρυσός».
Συχνά ακούμε τη φράση ‘’Οι άνδρες είναι οι καλύτεροι μάγειρες’’. Πώς ηχεί αυτό στα αυτιά σου, μιας και είσαι επαγγελματίας;
«Σε ευχαριστώ που μου δίνεις την ευκαιρία να μιλήσω για αυτό. Οι άνδρες δεν είναι καλύτεροι μάγειρες, απλώς υπάρχουν περισσότεροι άντρες μάγειρες στις επαγγελματικές κουζίνες από ό,τι γυναίκες. Ποιος είναι ο λόγος; Πρώτον, η δουλειά του σεφ είναι μια εργασία με υπερβολικά πολλές ώρες εργασίας σε σκληρές συνθήκες (ορθοστασία, φασαρία, βάρη, πίεση χρόνου, υπερβολική ζέστη, κίνδυνος ατυχημάτων, ανταγωνιστικό περιβάλλον). Δεύτερον, στις επαγγελματικές κουζίνες κυριαρχεί η τοξική πατριαρχία που δημιουργεί ένα περιβάλλον ιδιαίτερα εχθρικό προς τις γυναίκες: πειράγματα, παρενόχληση, υποτιμητική συμπεριφορά, mansplaining (δεν ξέρεις εσύ, δεν μπορείς εσύ, έλα εδώ γλυκιά μου να σου δείξω), και φυσικά καμία πρόβλεψη ή κατανόηση για τις ιδιαίτερότητες της γυναικείας φύσης. Εάν έχεις περίοδο και σφαδάζεις από τον πόνο, δεν θα σου χαριστεί κανείς. Αν είσαι έγκυος, προφανώς δεν θα σε βάλουν να σηκώσεις τον κάδο του μίξερ που ζυγίζει 30 κιλά, αλλά ούτε και θα σου φέρουν μια ωραία καρέκλα να κάθεσαι άνετα, να είσαι ξεκούραστη: θα συνεχίσεις να κάνεις το 15ωρό σου όρθια. Αν έχεις μικρό παιδί και είναι άρρωστο, δεν τον απασχολεί τον head chef, όπως όταν κάνεις δουλειά γραφείου, όπου υπάρχει (ίσως) περιθώριο για περισσότερη κατανόηση – γιατί το μενού είναι μενού, η βάρδια είναι βάρδια και κάποιος πρέπει να την κάνει, μέρα μπαίνει – μέρα βγαίνει. Εσύ, λοιπόν, θα πρέπει να κόψεις τον λαιμό σου να βρεις λύση. Όταν ανοίξει κάποια θέση σε μια μπριγάδα, δεν θα προαχθεί εύκολα μια γυναίκα, που έχει υποχρεώσεις (μωρά, παιδιά) ή που μπορεί αύριο-μεθαύριο να μείνει έγκυος. Επομένως, σεφ μπορούν να γίνουν λίγες γυναίκες, για συγκεκριμένα διαστήματα της ζωής τους, υπό ειδικές συνθήκες, και συνεπώς είναι πολύ δυσκολότερο να ξεχωρίσουν και να φτιάξουν όνομα. Οπότε αυτές οι λίγες παραμένουν η φωτεινή εξαίρεση. Προς το παρόν. Ελπίζω».
Μια μέρα παρέα με τον Bourdain σε άγνωστες γαστρονομικές αναζητήσεις ή sous chef του Gordon Ramsey για μια βδομάδα;
«Μα για όνομα, ποιος θα διάλεγε τον δεύτερο; Καταρχάς, ο Bourdain είναι ένας άνθρωπος που μου έχει χαρίσει μεγάλη έμπνευση, τόσο ως σεφ όσο και ως συγγραφέας/δημοσιογράφος φαγητού. Το έργο του είναι σχολείο από μόνο του. Ο Ramsey φυσικά και είναι αξιόλογος σεφ -αν και περισσότερο θα τον χαρακτήριζα ταλαντούχο επιχειρηματία- αλλά από ό,τι γνωρίζω από τη θητεία μου στην Αγγλία, δεν έχει και την καλύτερη φήμη ως εργοδότης. Οπότε, δαγκωτό Bourdain. Άλλωστε, πριν από λίγα χρόνια είχα την τιμή να είμαι και η μεταφράστρια του τελευταίου του βιβλίου, “Αγαπημένα” που κυκλοφόρησε στην Ελλάδα από τις εκδόσεις Πεδίο το 2018».
Πόση επίδραση έχουν τα social media στη δουλειά σας πλεον;
«Τα social media δεν έχουν απλά επίδραση στη δουλειά μας, ΕΙΝΑΙ η δουλειά μας. Καταρχάς, στο food blogging, influencer marketing και γενικότερα στη δημιουργία περιεχομένου (που είναι η μία δραστηριότητα της Madame Gâteaux), στα social media, οι διάφοροι αλγόριθμοι και οι τάσεις που διαμορφώνουν στην αγορά υπαγορεύουν το περιεχόμενο που θα δημιουργήσουμε, επομένως, έμμεσα τουλάχιστον, είναι τα αφεντικά μας. Ωστόσο και στο κομμάτι των εκδηλώσεων αλλά και του Tearoom, παίζουν ρόλο εξίσου, κυρίως σε ό,τι αφορά την προώθηση της εικόνας μας, την διαφήμισή τους σε αυτά, αλλά και την προβολή μας μέσα από συνεντεύξεις που δημοσιεύονται στα social media, καλή ώρα!»
Η αισθητική έχει ανάμειξη στην ζαχαροπλαστική;
«Σαφώς. Καταρχάς μια φράση που μου αρέσει να λέω είναι ότι πρώτα απ’ όλα τρώμε με το μάτι. Κάτι που δεν είναι καλαίσθητο, μπορεί να είναι νόστιμο, αλλά αν δεν είναι ελκυστικό δεν θα σου φωνάξει “φάε με”. Από την άλλη, δεν μπορεί να στηριζόμαστε μόνο στην εικόνα του φαγητού, ούτε αυτή να γίνεται αυτοσκοπός. Δεν θα έδειχνα ποτέ, για παράδειγμα, μια συνταγή στο blog μας που να φαίνεται μεν εντυπωσιακή, αλλά να μην είναι άλλο τόσο νόστιμη. Για μένα, είναι 50-50. H εικόνα δηλαδή είναι όσο σημαντική είναι και η γεύση. Στη ζαχαροπλαστική, συγκεκριμένα, η αισθητική ίσως είναι και ένα τσικ παραπάνω σημαντική από ό,τι στη μαγειρική, γιατί παίζει πολύ μεγάλο ρόλο το κομμάτι της διακόσμησης. Βέβαια αυτό πιστεύω πως κυρίως αφορά το fine dining ή τα haute pâtisserie ζαχαροπλαστεία και όχι τόσο τα καθημερινά, πιο comfort, επιδόρπια που παρουσιάζουμε και σερβίρουμε εμείς. Ωστόσο, η κουβέντα για την αισθητική είναι τεράστια – αισθητική είναι και το πιάτο που θα επιλέξεις να σερβίρεις μια απλή τάρτα, αισθητική είναι και το αν θα την αφήσεις σκέτη ή θα τη στολίσεις με ένα βρώσιμο ανθάκι. Όλα σχετικά είναι».
Tiramisu ή Pavlova;
«Αγαπώ πολύ τον καφέ στα επιδόρπια, οπότε θα πω τιραμισού. Και την πάβλοβα, όμως, την αγαπώ – τόσο να τη φτιάχνω όσο και να την τρώω. Γενικά δεν θα σνομπάρω κανένα γλυκό, αρκεί να είναι φρέσκο, φτιαγμένο με ποιοτικά υλικά και μεράκι».
Croque Madame ή Croque Monsieur;
«Τι ερώτηση, mon Dieu! Μεταξύ του να φάω κάτι σκέτο ή να του προσθέσω και ένα αυγό on top, θα επιλέγω πάντα το δεύτερο, αφού λατρεύω τα αυγά σε όλες τους τις μορφές. Επίσης, Croque Madame, γιατί είμαι κι εγώ μια Madame! Μπορείτε επίσης να αναζητήσετε και τη συνταγή μας για Croque Madame στο blog μας!».
Ποια είναι τα σχέδια για το μέλλον;
«Τα σχέδια για το μέλλον περιλαμβάνουν το e-shop που στήνουμε αυτό το καιρό. Θα αποτελείται από δύο κομμάτια. Πρώτον, θα περιλαμβάνει μια curated συλλογή vintage αντικειμένων συναφών με το brand της Madame Gâteaux (είδη σερβιρίσματος, διακόσμησης, κοσμήματα, αξεσουάρ κλπ.). Το δεύτερο μέρος, αφορά συνεργασίες με Έλληνες δημιουργούς που δραστηριοποιούνται σε διάφορα πεδία, μαζί με τους οποίους θα παράξουμε και θα διαθέτουμε προς πώληση κάποια αντικείμενα (διακοσμητικά και χρηστικά είδη). Φυσικά, έχουμε και άλλα σχέδια στα σκαριά, αλλά δεν μπορούμε να τα ανακοινώσουμε ακόμη – οπότε stay tuned!».
Τι θα συμβούλευες ένα νέο παιδί που θα ήθελε να δημιουργήσει κάτι αντίστοιχο με αυτό που ασχολείσαι;
«Να μην απογοητεύεται εύκολα, γιατί η «επιτυχία» είναι κάτι πολύ σχετικό και οι συνθήκες που αντιμετωπίζουμε στην υπάρχουσα οικονομία πολύ αντίξοες. Να έχει το μυαλό και τα μάτια του/της ανοιχτά και να βλέπει, να παρακολουθεί, να εμπνέεται, να δοκιμάζει, να σκοντάφτει, να πέφτει, να ξανασηκώνεται. Να είναι ευέλικτος/η και ανοιχτός/η σε αλλαγές πλεύσης γιατί τα πάντα είναι ρευστά. Να μη φοβάται να πει «ναι», αλλά ούτε και «όχι» και να ακούει το ένστικτό του/της».