HERBERT VON KARAJAN : THE MAESTRO-STAR

  • By:

    George Tsaknis

O Χερμπέρτ φον Κάραγιαν ήταν αδιαμφισβήτητα ένας από τους πιο επιδραστικούς ανθρώπους για τη κλασσική μουσική κατά τη διάρκεια της ζωής του. Κοιτάζοντας καλά το όνομα του κανείς θα έλεγε ότι υπάρχει ελληνικό στοιχείο (και δεν θα έχει άδικο). Γεννημένος στο Σάλτσμπουργκ της τότε Αυστοουγγαρίας, ο Κάραγιαν είχε ελληνικές ρίζες. Ο παππούς του Γεώργιος Ιωάννης Καραγιάννης έφυγε από την Κοζάνη το 1767 λόγω της Τουρκοκρατίας με προορισμό την Βιέννη. Κατέληξε στο Κέμνιτς στην τότε Σαξωνία. Ο γιός του Θεόδωρος, ιδιοκτήτης βιομηχανίας υφασμάτων τίμηθηκε από τον βασιλιά Φρειδερίκο-Αύγουστο Α΄ και πρόσθεσε το ‘’von’’ στο όνομα του και την αποδοχή της τάξεως των ευγενών. Το 1869 ο Θεόδωρος von Κάραγιαν μετακομίζει στην Αυστρία και εκεί παίρνει τον τίτλο του Ιππότη. Το 1934 ο Χέρμπερ διευθήνει για πρώτη φορά την Φιλαρμονική Ορχήστρα της Βιέννης, το ίδιο έτος πήρε τη θέση του διεύθυντη στην όπερα του Άαχεν στη Γερμανία, μια θέση που κράτησε μέχρι το 1941. Το Μάρτιο του 1935 ο Κάραγιαν παίρνει μια ανεξήγητη απόφαση, δηλώνει μέλος του Ναζιστικού Κόμματος με αποτέλεσμα η καριέρα του να εκτοξευθεί. 

Παρ΄όλο που δεν συμφμωνούσε με τις ιδέες του κόμματος κάποιοι είπαν ότι η ενέργεια αυτή έγινε για καθαρά επαγγελματικούς λόγους. Ακολουθούν συναυλίες σε Παρίσι, Άμστερνταμ, Στοκχόλμη,  Βουκουρέστι, ακόμα και στην Αθήνα, στο Ηρώδειο. Το 1938 ξεκινάει συνεργασία με τη Φιλαρμονική Ορχηστρα του Βερολίνου κάτι που θα συνεχιστεί μέχρι το τέλος της ζωής του. Το 1942 ο γάμος του με την εβραϊκής καταγωγής Ανίτα Γκίτερμαν θα τον οδηγήσει στην πόρτα της εξόδου από το Ναζιστικό καθεστός και τα προνόμια του. Στο τέλος του πολέμου θα υποστεί αλλεπάλληλες ανακρίσεις σχετικά με το ρόλο του στο Ναζιστικό κόμμα αλλά δεν θα βρεθεί τίποτα εις βάρος του. Ακολουθούν εμφανίσεις σε όλη την Ευρώπη και το κοινό τον αποθεώνει. Λέγεται ότι ηχογράφησε πάνω από 900 δίσκους και πάνω από 120 εκατομμύρια πωλήσεις. Ο Κάραγιαν λάτρευε τα αυτοκίνητα και τις μηχανές και χαρακτηρίστηκε ως μαέστρος-στάρ. Διετέλεσε επίσης καλλιτεχνικός διευθυντής της Κρατικής Όπερας της Βιέννης, διεύθηνε στη Σκάλα του Μιλάνου και φυσικά διεύθυντης της Φιλαρμονικής Ορχήστρας του Βερολίνου για 35 συναπτά έτη. Στο τέλος της ζωής του δίδασκε κλασσική μουσική σε μικρά παιδιά ακόμη και σε σχολεία. Για πολλούς ήταν ο καρυφαίος μαέστρος του 20ου αιώνα. Θεωρήθηκε ότι ήταν ότι καλύτερο βγήκε από Αυστριακό έδαφος ύστερα από τον μυθικό Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ!

We care about our mobile visitors, so we designed our site friendly for them.